Jaki filtr oleju do samochodu wybrać?

Sprawny i niezawodny samochód to nie tylko kwestia samej marki, ale również tego, jak o swoje auto dbamy. Wymiana oleju i podstawowych filtrów to absolutna konieczność. Warto to robić zgodnie ze wskazaniami producenta, a czasem nawet częściej, jeśli wiemy, że ponadprzeciętnie eksploatujemy samochód. Dzisiaj skupimy się na filtrze oleju. Jak dobrać filtr oleju do konkretnego samochodu i na co zwrócić uwagę?

Jak działa filtr oleju i za co odpowiada?

W oleju znajdują się cząsteczki różnego rodzaju materiałów i nie jest wskazane, by mogły wraz z tym olejem dostawać się do poszczególnych części samochodu, w tym do silnika. Co takiego może zagrażać pracy najważniejszego mechanizmu w samochodzie? Oto lista niepożądanych zanieczyszczeń oleju:

  • Cząsteczki sadzy i wody;
  • opiłki metali i ścier metalowy (są wynikiem tarcia różnych podzespołów jednostki napędowej);
  • resztki paliwa, które nie uległy spaleniu;
  • zanieczyszczenia, które powstają w powietrzu, a których nie był w stanie przefiltrować i zabezpieczyć filtr powietrza;
  • kwasy, które powstają w procesie spalania.

Zadaniem filtra jest zatrzymywanie tych wszystkich zanieczyszczeń, by nie przedostały się tam, gdzie mogą wyrządzić najwięcej szkód, m.in. do silnika. Oczywiście nie nastąpi to od razu, nawet jeśli filtr będzie niesprawny. Awarii mogą ulegać poszczególne podzespoły, a finalnie doprowadzi to do konieczności zrealizowania kosztownej naprawy. Lepiej tego unikać, zwłaszcza że filtr oleju nie jest zbyt drogi, a mechanik szybko poradzi sobie z jego wymianą.

Jaki filtr oleju wybrać?

Większość mechaników, zwłaszcza podczas wymiany filtra oleju w autoryzowanym serwisie, upiera się przy stosowaniu takiego samego produktu. Jego dostawcą jest oczywiście producent. Jednak warto pamiętać, że zazwyczaj jest to związane z wyższą ceną. Możemy bez obaw użyć tańszych zamienników, jednak należy wówczas zwrócić uwagę na jakość tego elementu. Co konkretnie jest ważne?

Dokładność filtracji

Wpływa na nią struktura medium filtracyjnego. Wskazane jest, by miało ono porowatą budowę, bo pomoże to zatrzymać więcej niepożądanych substancji, które zawarte są w oleju. Dzięki takiej strukturze opory przepływu zwiększają się bardzo powoli. Jest to gwarancją tego, że dopóki filtr się całkowicie nie zapcha, olej będzie filtrowany we właściwy, dokładny sposób. Poniżej prezentujemy media filtracyjne z filtrów oleju w kolejności od najgorzej filtrujących do tych, które filtrują najlepiej:

  • Standardowe – najczęściej wykonane z celulozy lub papieru, który wzmacnia się włóknami syntetycznymi;
  • kompozytowe – kilka warstw celulozy lub włókniny;
  • syntetyczne – wykonane z włókniny lub fizeliny.

Wkład filtrujący, aby mógł zostać uznany za skuteczny, musi w możliwie najwydajniejszy sposób pochłaniać stałe i lotne cząstki, być odpornym na wysokie temperatury, a także wykazywać się odpornością na dodatki, które zawarte są w olejach. Doskonale, jeśli w trakcie eksploatacji w sposób minimalny zwiększa opory przepływu oleju.

Rodzaj oleju silnikowego

Wyróżniamy trzy główne rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Chociaż te pierwsze wykazują się najwyższą trwałością, to jednak mają największy negatywny wpływ na zużywanie się filtra oleju.

Obecność uszczelki na filtrze

Na dobrej jakości filtrach oleju znajduje się uszczelka, która rozszerza się pod wpływem temperatury. To zapewnia dużo lepszą szczelność filtra.

Obudowa filtra

Obudowa również ma spore znaczenie, ponieważ chroni sam filtr przed uszkodzeniami mechanicznymi. Powinna być stworzona z materiału, który odporny jest na odkształcenia, a także wysoką temperaturę. Nie może być także wykonana z materiału, który obarczony jest ryzykiem korozji.

Jaki filtr oleju? Najlepsze marki

Istnieje grupa renomowanych producentów, których filtry oleju sprawdzają się ponadprzeciętnie w większości samochodów. Zdecydowanie warto zwrócić uwagę na produkty marek: Bosch, Clean Filter, Mahel, Knecht czy Mann Filter. Wśród produktów tych marek z łatwością można dobrać odpowiedni filtr oleju dla każdego samochodu.

Jak często wymieniać filtry w samochodzie?

Wcześniej wymieniliśmy kilka czynników, z którymi bezpośrednio związana jest żywotność filtra oleju. Należą do nich m.in. rodzaj używanego oleju, jakość filtra czy nawet wielkość silnika samochodu, którym jeździmy. Co do zasady – najlepiej słuchać wskazań producentów i wymieniać filtr oleju tak często, jak sam olej. W większości marek dzieje się to po przejechaniu 10–20 tysięcy kilometrów.

Filtr oleju to niedrogi i niewielki, ale bardzo ważny element całego mechanizmu smarowania. Zdecydowanie należy pamiętać o jego regularnej wymianie – jest to jedną ze składowych gwarancji dłuższego i bezpiecznego funkcjonowania silnika samochodu. Filtry oleju znanych marek, a także oleje silnikowe, inne płyny eksploatacyjne i części samochodowe, znajdziesz w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

20 − 17 =